Starten met Duurzaamheid & Circulariteit

In deze blog vertellen wij hoe je kunt starten met het verduurzamen van je organisatie en leggen we de drie basismodellen voor een circulaire bedrijfsstrategie uit.

Waarom zou je als organisatie starten met duurzaamheid en circulariteit? Het antwoord is simpel: de aarde warmt op. En dit heeft alles te maken met de manier waarop bedrijven hun klanten beïnvloeden om continu maar nieuwe producten te kopen. Onze economie bestaat grotendeels uit een lineaire economie. Dit betekent dat spullen worden gekocht, gebruikt en vervolgens belanden ze op de afvalberg. En vooral dat laatste moeten organisaties voorkomen om opwarming van de aarde en alle gevolgen hiervan tegen te gaan.

Hoe start je met het toepassen van duurzaamheid binnen je organisatie?

De mensen in je organisatie zijn de sleutel tot succes. Wanneer je succesvol wilt veranderen van een lineaire naar een circulaire organisatiestructuur dan begint dit bij verandering van de mindset van de personen binnen de organisatie. Onderzoek heeft uitgewezen dat commitment van het topmanagement van evident belang is om verandering in gang te zetten, maar uiteindelijk worden de echte veranderingen door de werknemers van organisaties gerealiseerd. Overtuig daarom zowel de leiding als de werknemers van je organisatie om te starten met verduurzamen, want zonder hun commitment zal je organisatie niet veranderen.

Waar begin je?

Dit hangt van je organisatie af. Werk je bijvoorbeeld nog met papieren offertes of print je alles uit? Stop hier dan mee en maak je offertes digitaal en werk met een digitaal mappen systeem. Drinken je werknemers uit wegwerpbekers? Geef ze een mok of een thermosfles met eigen logo. Dit versterkt het bedrijfsgevoel en zorgt er tevens voor dat je werknemers zelf ook bewuster worden.

Dit zijn de eerste kleine stappen die je als organisatie kan zetten in de goede richting. Heb je dit al gedaan? Ga dan een stap verder en zorg ervoor dat het bedrijfspand zo min mogelijk CO-2 uitstoot door het te isoleren en zelfvoorzienend te maken door zonnepanelen te plaatsen waarmee je het pand kunt verwarmen en verlichten.

En dan?

Kijk als organisatie naar je aanbod. Biedt je, je klanten direct aan om alle producten maar te vervangen? Kijk eerst eens wat nog bruikbaar is. Vaak kunnen bestaande producten nog prima functioneren of op een andere locatie worden toegepast. Op deze manier werk je levensduur verlengend en zorg je ervoor dat er niet onnodig nieuwe producten worden gemaakt.

Kijk ook eens naar je leveranciers. Werken zij met verantwoorde producten en zijn ze actief met het beheren van de hele keten? En nog belangrijker nemen zij spullen retour? Zo ja, dan ben je goed bezig! Zo nee? Dan wordt het tijd om het gesprek aan te gaan en eisen op tafel te leggen. Als dit geen effect heeft? Zorg er dan voor dat je een leverancier vindt die wel aan deze eisen voldoet, want je hebt echt partijen nodig die wel met je willen samenwerken!

WOW, goed bezig!

Je organisatie denkt na over de producten die zij intern gebruiken, je pand is duurzaam geworden en zeer waarschijnlijk laadt je nu gratis auto’s door de zonnepanelen die je geplaatst hebt. Goed bezig! Je bent aan de slag gegaan met het vinden van goede leveranciers of hebt je leveranciers zover gekregen om ook te verduurzamen. Nu gaat het erom welke bedrijfsstrategie je wilt hanteren. En daar zijn drie opties voor:

  1. Product Eigendom Behoud (PEB): consumenten huren of leasen producten en de organisatie blijft verantwoordelijk voor het product, zowel tijdens het gebruik als wanneer het gebruik eindigt.
  2. Product Levensduurverlenging (PLV): de organisatie richt zich op producten die ontworpen worden om zo lang mogelijk mee te gaan. De producten blijven geen eigendom van de organisatie, maar de organisatie zorgt wel voor de retourstroom en het tweede leven van het product.
  3. Ontwerp voor recycling (OVR): organisaties herontwerpen hun producten en productieprocessen om materialen uit teruggewonnen producten te gebruiken voor nieuwe producten. De producten blijven geen eigendom van de organisatie, maar de organisatie zorgt wel voor de retourstroom en het tweede leven van het product.

Kies je strategie en start brainstormsessies binnen je organisatie om je nieuwe strategie vorm te geven. Heb je hulp nodig bij het veranderen van je organisatie naar een circulaire organisatie? Neem dan contact met ons op of kijk op onze pagina met adviseurs!

 

Zoeken

Waarin ben je geïnteresseerd? Ontdek alle bedrijven die de wereld mooier maken!